Jumaat, 13 Jun 2008

ME & BREASTFEEDING

setahun yang lalu...bila sebut BF...menyebabkan aku rasa sgt lemah, sedih, sayu, marah, sakit hati, kecewa, stress.....yg membawa kepada post-natal depression....

sebelum mengandungkan anis...mommy mmg bercita² nak fully BF anis....tp dalam pantang...mommy terpaksa bagi anis FM....mcm² dah mommy buat...makan itu ini....buat itu ini...tp masih tak berjaya...

sehari lepas anis dilahirkan...mommy tak nampak pon kolustrum....yg ada hanya cecair likat warna off white mcm gel...lepas 3 hari anis lahir...susu warna putih...tapi 2-3 titik aja...

lepas naik kerja...mommy pam...sehari dptlaa 4-5 oz....mommy sgt sedih...kenapa byk ini aja mommy dpt...mommy merintih, mengeluh, menangis...

but u are not alone....byk yg memberi semangat, dorongan, kata² nasihat dan perangsang buat mommy.....di kesempatan ini mommy nak ucapkan jutaan terima kasih yg tidak terhingga kepada kak mieja, ct, aja, aida, mama mya, mommy khalel, kak kherun, kak min dan semuanya....yg byk memberikan dorongan yg tak putus²....love u all...

tp aku selalu berpegang pada prinsip nih....kalau kita rugi seposen....tak selamanya kita rugi 10 sen...sapa tahu kita untung 20 sen esok...ini ayat hb aku bila aku sedey² atau kecewa....tp utk lebih sedap....aku amik dari signature aida a.k.a limau_nipis...

"Allah answers prayers in three ways: He says yes and gives you what you want, He says no and gives you something better or He says wait and gives you the best in His own time."

so aku amik cth dari kegagalan aku menyusukan anis sepenuh....ALLAH berikan aku kebaikan yang lain buat anis dan aku....bukan nak menunjuk atau nak membangga...tp untuk menyedapkan hati aku sendiri...alhamdulillah....aku bersyukur padaMu Ya ALLAH...kesihatan anis setakat 1 thn ni amatlah memuaskan...cuma sekali demam panas yg menyebabkan aku ngan azmi terpaksa gi klinik kol 2 pagi...

aku juga bersyukur.....mungkin...sekiranya aku berjaya menyusu ekslusif aku akan jadi seorang yang riak, bongkak dgn anugerahMu....

sesungguhnya tidak terjadi sesuatu perkara atau musibah melainkan seseorang itu mampu mengharunginya...

ALHAMDULILLAH.....sudah setahun mommy menyusukan anis...anis ttp prefer BF rather than FM....masih nak menetek di siang hari...dah pandai selak² baju mommy...sampai buat muka kesian kalau mommy tak kasik...so cute tauu...

well....the best moment in my life is to breastfeed anis...i'm proud to be a mom...

1 ulasan:

idida aka manjalara berkata...

salam nuds...dh setahun dh iyer bf....alhamdullillah....yg penting nuds semangat kental mu itu....sumer kawan2 tau tuh... apa2 pon semoga anis jadi anak yg solehah....

nuds...manja add link blog ehh...suka baca celoteh ko kat cni....kat forum lain plak...hehehehe