Jumaat, 8 Ogos 2008

renteten MAMA oh MAMA

emmm....timer kasih laa pada sapa yg sudi baca kisah MAMA oh MAMA...tu kisah benar...tak der tambah2....

seingat aku...pada hari kejadian...seharian aku tak makan...tak der sapa nak tanya aku..dah makan ke belom...cuma ptg tu laa..ada sedara aku tanya...dah makan ke belum...aku ckp tak lalu...aku tak kisah...semua org dok kelam kabut...

lepas arwah meninggal...ada 2 peninggalan yg aku ada..kain batik n kain selimut....kain selimut aku gunakan...sampai last year...aku terpaksa buang sebab lusuh n koyak..masa aku buang selimut tu pon aku nangis....sbb selimut tu adalah tempat aku meluahkan perasaan...mak aku marah aku, gaduh2 manja ngan hb...selimut tu laa aku ngadu...seolah2 aku ngadu ngan arwah nenek aku...

lepas arwah meninggal...ada byk benda yg rosak...dapur arang pecah, dapur minyak tanah rosak, telaga mandi kering, pokok2 buah mati...cam meratapi pemergian arwah....

hidup kami 2 beranak mmg susah...aku masih ingat...arwah pinjam duit raya aku RM8...nak beli thermos sonflower...tp aku kata tak payah bayar...masa tu dah dkt2 arwah nak meninggal dah...aku selalu janji ngan arwah...nak belajar rajin2 masuk universiti..nak kerja besar...aku tak mau hidup susah dah...aku nak jaga dia sampai akhir hayat...

dulu...masa aku selalu dpt no 1 dlm kelas...kalau dpt hadiah...nenek aku ada..dia bangga sangat...tambahan plak aku skolah budak2 bandar..bila arwah meninggal...aku dpt no 21/30...tp tak der sapa berani marah aku...semua tahu aku stress...

masa arwah amik bela aku dr umur 7 bulan...dia bagitau mak aku....nak jdkan aku peneman dia...sakit pening dia ada org kisah....niat dia mmg tercapai...aku pon dah berjaya masuk universiti....cuma belum dpt kerja besar...jd besar adalaa..hahahaha...

tp sedara mara yg tgk anak aku...si anis tu...depa kata mcm muka arwah nenek aku...aku tgk kdg2 yaaa...mungkin sbb masa aku baru2 ngandung....aku selalu teringat arwah...sampai mimpi2 arwah dtg..pandang aku...n pergi tanpa kata...

sekiannn....

4 ulasan:

Mama Mya berkata...

mummy anis sedey lagi nih.. hope mummy anis tabah menghadapi segalanya.. semoga mommy anis bahagia di samping keluarga

Kherun Suhaila Saharbil berkata...

pepe pun nad, hargailah mereka2 yg masih hidup diskeliling dunia kita nih.... jgn disia-siakan... esp our parents..

mommy anis berkata...

kak kherun...hehe...lain mcm jek ayat..paham...paham...takder mak ayah...tak de laa kita kan...

ummicaca berkata...

tu kak kherun menujukan ayatnya untuk diri sendiri jugak ke? hehehehehe...

samolah den pon, kengkadang tertinggi volume sket.... mintak maaf mak... selalu menyesal bila dah terbuat.

Sekarang da ok, sebab dah belaja menjadi lebih sabar...